söndag 26 februari 2012

Nerbäddat landskap



Idag är det fint väder så jag passade på att gå ut på en promenad på förmiddagen. Jag vet att jag tjatar om att det är snöigt och fint ute, men det är verkligen det. Det är som de här vykorten, serietidningarna eller filmerna som porträtterar vinterlandskap. Hela världen är nerbäddad i snö. När solen skiner riktigt glittrar det också. Visst börjar jag längta efter våren men det får mig nästan att känna mig oförskämd dagar som dessa.

Har ni föresten läst novellen "Att döda ett barn" eller möjligtvis sett reklamen som gick för länge sedan? Jag fick läsa novellen både på högstadiet och gymnasiet och jag kan konstatera, den har rotat sig fast i mitt inre. Berättelsen om bilisten som av misstag kör ihjäl ett barn. När jag idag var ute på min promenad såg jag ett barn som precis skulle korsa gatan till sin pappa, samtidigt kom en bil körandes; jag tänkte att jag var tvungen att agera - för tänk om något skulle hända. Sagt och gjort, jag ropade ut mot barnet och pappan. Lite generat bad jag sedan om ursäkt. Jag hade kanske varit lite väl drastisk. Bilen hade trots allt inte kört så fort. Pappan verkade dock inte ha några invändningar utan tyckte att det var bättre att ropa en gång för mycket än en gång för lite. Tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar