fredag 21 oktober 2011

Hjärngympa

Intellektet blir otroligt understimulerat av att gå hemma på dagarna utan att plugga. I veckan har jag gått på två föreläsningar som anordnats av utrikespolitiska föreningen och idag har jag hjälpt Lovisa lite med en uppgift i engelska. När jag gick på den första föreläsningen kände jag något som jag i det närmaste skulle beskriva som lycka. Jag vet att det kan låta konstigt, inte minst i perioder när man är skoltrött, men jag kände att äntligen får hjärnan jobba lite. Jag har saknat föreläsningar eftersom jag slutförde mina studier i maj och sedan dess inte suttit i skolbänken. Jag tror inte att det går obemärkt förbi att man plötsligt slutar plugga efter 18 års studier. Jag har beslutat mig för att läsa på halvfart medan jag letar jobb, så nu blir det en delkurs i Historia A som startar nästa måndag.

Åter till föreläsningarna. I onsdags var jag och lyssnade på Mohammad Fazlhashemi som pratade om Islamofobi och hatet mot muslimer och igår lyssnade jag på Carl Schlyter, miljöpartistisk europaparlamentariker, som talade under rubriken "Economic growth, working time and climate - how does it all fit together?". Det var båda intressanta föreläsningar. Eftersom jag har så mycket fritid nu kommer jag att passa på att gå på liknande föreläsningar när tillfälle ges.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar